Ideea antreprenorului Stéphane Distinguin pentru a scoate Franța din criza economică post-coronavirus prin vânzarea Mona Lisei cu 50 de miliarde euro poate nu e chiar o nebunie!

Sursa foto: https://moldova.europalibera.org

În urmă cu câteva luni un celebru director în domeniul tehnologiei propunea autorităţilor franceze o idee inedită prin care ar putea compensa pierderile financiare pe fondul pandemiei coronavirusului prin vânzarea celebrei picturi Gioconda sau “Mona Lisa”. Stephane Distinguin, fondatorul companiei Fabernovel (dedicată inovaţilor şi strategiilor de inovare în numele unor grupuri industriale de prestigiu internaţional), a făcut sugestia într-un interviu dat revistei “Usbek & Rica”, în care explica că Franța ar trebui „să vândă bijuteria familiei” pentru cel puțin 50 de miliarde de euro (44,7 miliarde de lire sterline). „Zi după zi, enumerăm miliardele înglobate în această încetinire, ca copiii care numără căderea unei pietre într-un puț pentru a-i măsura adâncimea”, declara Distinguin în luna mai. „Încă mizăm, iar această criză pare de nerespectat.”

Ca antreprenor și plătitor de taxe, știu că aceste miliarde nu sunt inventate și ne vor costa. O reacție evidentă este să vinzi o resursă valoroasă la cel mai mare preț posibil, o resursă care este cât mai puțin critică pentru viitorul nostru.”, mai declara acesta. Afaceristul francez a mai spus că o pictură este ușor de mutat și de vândut. Potrivit antreprenorului, Mona Lisa semnată de maestrul renascentist Leonardo di ser Piero da Vinci ar trebui vândută cu 50 de miliarde de euro. Mai multe voci susțineau atunci că prețul este unul prea mare și că pictura este supraevaluată însă francezul îşi menţinea poziţia argumentând că nimeni nu a venit cu dovezi reale care să îl determine că estimările sale sunt greșite. Acesta a mai venit cu ideea că faimoasa pictură ar trebui monetizată după modelul Bitcoin. Concret, afaceristul francez a sugerat transformarea operei de artă într-o monedă de schimb.Ar fi precum o subscripție globală. Din punct de vedere legal cât și tehnic, această soluție ar avea mai multe avantaje – ar permite atât Franței cât și muzeului Louvre să mențină controlul asupra picturii.”, a mai spus omul de afaceri.

 

Sursa foto : https://ro.wikipedia.org/wiki/Jeff_Bezos

Stephane Distinguin printre alte declaraţii a mai făcut o trimitere la cel mai bogat bărbat din lume, directorul Amazon. Afaceristul francez a declarat că pentru Jeff Bezos, 50 de miliarde de euro înseamnă doar o treime din averea sa, mult mai puțin decât suma pe care a plătit-o pentru divorțul de soția sa. Jeff Bezos, are 56 de ani, este la ora actuală cel mai bogat om de pe planetă, cotat de Forbes cu o avere de 142 de miliarde de dolari. Se pare că autorităţiile nu l-au luat în serios Stephane Distinguin şi totuşi după trei luni de la propunerea omului de afaceri, după Austria şi Germania a venit rândul Franţei să se confrunte cu dezastrul: Economia franceză a scăzut cu 14% din cauza pandemiei. Pe fondul restricţiilor impuse în contextul pandemiei COVID-19, economia franceză s-a contractat cu 13.8%. Perioada de lockdown a impactat negativ sectorul turistic şi consumul din întreaga Europă, Franţa nefiind o excepţie în acest caz. Potrivit statisticilor, în următoarele trei luni economia zonei euro se va contracta cu 12% în contextul restricţiilor şi a lipsei de actvitate economică din anumite sectoare. Franţa, Italia şi Spania vor fi afectate cel mai puternic de această criză. Stephane Distinguin considera în urmă cu trei luni că suma este rezonabilă. De ce ? fiindcă antreprenorul “ținea” cont în estimarea sa, de banii pe care Mona Lisa îi va aduce: aproximativ 3 miliarde de euro pe an – atât plătesc cei aproximativ două milioane de vizitatori care intră pe poarta Muzeului Luvru în principal să vadă celebra operă de artă semnată de Leonardo Da Vinci. “Este semnul unei națiuni care crede în viitorul și în artiștii săi” “Să vindem ce e vechi pentru a face loc noului e ca o moștenire pentru creație. Este semnul unei națiuni care crede în viitorul ei și în artiștii săi”, mai scrie autorul ideii.

 

 

 

Ideea lui Stephane Distinguin nu este în totalitate absurdă dacă ne gândim că tabloul “Salvator Mundi”, realizat tot de Leonardo Da Vinci, a fost vândută de Casa de Licitaţii Christie’s din Marea Britanie pentru suma de 450, 3 milioane de dolari. Pictura „Interchange” de Willen de Kooning, a fost vândut în cadru privat, în septembrie 2015, pentru suma de 300 de milioane de dolari. Pictura „Adele Bloch-Bauer II” de Gustav Klimt a fost achiziţionată de un colecţionar milionar  în cadrul unei tranzacţii private în 2016 pentru suma de 150 de milioane de dolari. Pentru cine nu ştie Gioconda (în italiană La Gioconda) sau Mona Lisa este o pictură celebră a lui Leonardo da Vinci, realizată în anii 1503-1506, reprezentând o femeie cu expresie gânditoare și un surâs abia schițat. Mona este prescurtarea cuvântului Madonna (Doamna). Este considerată cea mai renumită operă din istoria picturii. Puține alte tablouri au fost atât de mult reproduse sau discutate. În prezent tabloul este expus la Muzeul Luvru din Paris, fiind atracția principală pentru orice vizitator.

 

https://ro.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci

Conform articolului “De ce e Mona Lisa cea mai cunoscută pictură din lume?” realizat de revista Historia  scris de Iulia Statica şi prof. dr. Sorin Oane, aflăm din punct de vedere artistic : Ce ne arata tabloul? “Pe o terasa înconjurată de un parapet şi de două coloane mici, cărora nu li se vede decât baza, Mona Lisa stă aşezată într-un jilţ de lemn semicircular cu brate de sprijin. Este pictată de la talie în sus, are braţele îndoite, bustul întors la dreapta spre privitor, chipul îi este surprins din faţă, iar ochii privesc într-o parte. Poziţia însăşi va întrerupe tradiţia, întrucât portretele, până atunci pictate în general din profil sau surprinse în întregime, aveau o atitudine statică şi destul de rece. Leonardo introduce odată cu această lucrare bustul, ceea ce permitea un tratament mult mai apropiat, mai detaliat al personajului. Mâinile îi sunt încrucişate, cea dreapta se sprijină pe încheietura celei stângi, iar mâna stângă se odihneşte pe braţul jilţului. Modul în care Mona Lisa ţine mâinile (sau mai bine spus modul în care artistul i le poziţionează) ascunde o referinţă spre virtute a tinerei femei; potrivit tradiţiei vremii, mâinile poziţionate una deasupra celeilalte semnificau fidelitate. Femeia poartă pe cap un val negru transparent, părul îi este pieptănat simplu, cu o cărare pe mijloc, are o rochie de culoare închisă, cu falduri dese. O broderie delicată îi mărgineşte partea superioară a pieptarului, dezvelind începutul liniei de despicare a sânilor. Conform anumitor tendinţe din moda vremii, este grijuliu epilată nu are nici gene, nici sprâncene. Nu poate fi nici un moment negată legătura Mona Lisei cu reprezentarea Fecioarei Maria. Pentru că acesta era idealul spre care toate femeile onorabile tindeau. Zâmbetul istovit al Mona Lisei este, aşadar, legat de zâmbetul Fecioarei. Îndărătul misterioasei doamne se poate vedea un peisaj muntos, scăldat în ceturi albăstrii, între care cea mai pronunţată formă este făgaşul unei cărări şerpuitoare. Peisajul contribuie la construirea psihologiei femeii. Din punct de vedere tehnic lucrarea aduce ca noutate două principii fundamentale:structura compoziţională de tip piramidal şi principiul clarobscurului, numit sfumato. Termenul de sfumato înseamnă în italiana “învăluit în fum”. Asta pentru că siluetele sunt punctate pe un fundal de culoare închisă care sugerează o grotă stâncoasă, iar formele lor moi se detaşează blând, de parcă ar fi învăluite de ceaţă.

Şi totuşi cum ar fi dacă în final se va ajunge la această idee ca o operă de artă a unui pictor să salveze economia unei ţări în secolul XXI la 500 de ani de la moartea artistului ? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *