Au trecut 17 ani de la moartea celui mai mare inginer de aviaţie proiectant şi constructor de planoare şi avioane din Reghin !

 

Pe 17 decembrie 2020 s-au împlinit 17 ani de când regretatul Vladimir Novițchi, fost inginer proiectant, constructor de planoare și de avioane, cât și aviator român a spus adio acestei lumi. Inginerul născut în Basarabia şi-a petrecut 10 ani din viaţă în oraşul nostru ca inginer în cadrul Intreprinderii forestiere de industrializare a lemnului – Reghin, unde la solicitarea Comisiei Centrale a Aviaţiei Sportive din Republica Populară Română, a pus bazele fabricării în serie mare a planoarelor de școală, antrenament și de performanță, foarte necesare în școlile de pilotaj. Aici la Reghin constructorul şi aviatorul Vladimir Novițchi a scris şi celebra carte “Construcţii de planoare” apărută la Editura Tehnică în anul 1953 care a fost foarte bine primită de opinia publică şi de specialiştii Institutului de Mecanică Aplicată din R.P.R.

La Reghin, Novițchi a conceput și organizat structura colectivului de lucru al secției de planoare, care făcea parte din complexul format din secțiile de ambarcațiuni sportive, instrumente muzicale și mobilă, inițial numită IFIL – (Intreprinderea forestierǎ de industrializare a lemnului – Reghin), ulterior în anul 1958 redenumită CIL-Rghin (Combinatul de industrializare a lemnului), aceasta fiind singura întreprindere din țară care debita lemnul de rezonanță necesar construcției de planoare și de instrumente muzicale. Colectivul de lucru era format din tineri localnici, persoane cu diferite calificări, alături de nucleul de „profesioniști” în ale aviației, pe care trebuia să îi învețe. Cursurile pe care le ținea, le-a editat în cartea Construcții de planoare publicată în 1953.

Primul planor produs în întregime la IFIL-Reghin a fost RG-1, după modelul Grunau Baby, pe care Novițchi l-a încercat personal în zbor la data de 11 septembrie 1950. Din acest model au fost produse 158 exemplare. Au urmat planoarele RG-2 (Partizan) biloc (17 bucăți), RG-3 (Stahanov) (biloc, 51 bucăți), RG-4 Pionier (62 bucăți) și RG-5 Pescăruș (30 bucăți). Aceste planoare, pilotate de maeștri ai manșei, au obținut recorduri de înălțime, de distanță și regularitate.

A urmat trecerea la construcția de avioane ușoare de școală și antrenament RG-6 (biloc),de antrenament și turism RG-7 Șoim și avionul de antrenament și acrobație RG-7 Șoim III, ultimele deosebindu-se prin motoarizare diferită, care concurau cu avioanele construite la IAR-Brașov. A proiectat și realizat împreună cu inginerul Gheorghe Rado primul elicopter românesc, numit RG-8 H1 Țânțar, dar care din lipsa unui motor românesc adecvat, nu a fost omologat, rămânând în fază de prototip.

Ultima aeronavă construită la Reghin de Novițchi, a fost planorul biloc de performanță RG-9 Albatros, deoarece activitatea de construcții aeronautice la CIL-Reghin s-a întrerupt brusc. Vladimir Novițchi a revenit după un timp la Brașov, lucrând la ICA-Ghimbav, alături de inginerul Iosif Șilimon.

În anul 1992, Vladimir Novițchi a parasit România, stabilindu-se în Germania, unde s-a stins din viață la data de 17 decembrie 2003.

Nu putem omite din cadrul acestui necrolog dedicat regretatul inginer de aviaţie Vladimir Novițchi, cele 10 realizări pe alatarul construcţilor de planoare, elicoptere şi avioane care au dat nastere ”Miracolului de la Reghin”: < a fost un miracol ca aceasta localitate din Transilvania, fără de nici o tradiţie în construcţii aeronautice, a devenit într-un timp foarte scurt fala industriei aeronautice din ţara noastră> să îl citez pe Cornel Marandiuc din articiolul “MIRACOLUL DE LA REGHIN ” de pe site-ul http://www.virtualarad.net/orizont_aviatic.  (Nr. 16, Februarie 2004). 

Realizări:

Planoare
  • 1950 IFIL-Reghin RG-1 – monoplas (derivat din Grunau Baby IIb) [158 de buc. între anii 1950-1956]
  • 1950 IFIL-Reghin RG-2 (Partizan) – biloc – (derivat din Kranich II) [17 exemplare]
  • 1953 IFIL-Reghin RG-3 (Stahanov) – biloc – [51 exemplare în perioada 1953-1965]
  • 1954 IFIL-Reghin RG-4 Pionier – biloc – [62 de exemplare]
  • 1956 IFIL-Reghin RG-5 Pescăruș – monoloc – [30 de exemplare între 1957 și 1965]
  • 1958 CIL Reghin RG-9 Albatros – biloc – planor de antrenament și de performanță


Avioane
  • 1957 IFIL-Reghin RG-6 – avion de școală și antrenament
  • 1958 CIL-Reghin RG-7 Șoim – avion de antrenament și turism
  • 1959 CIL Reghin RG-7 Șoim III – avion de antrenament și acrobație (derivat din RG-7 Șoim)
Elicoptere
  • 1960 RG-8 H1 Țânțar – elicopter experimental (rămas în faza de prototip), împreună cu inginerul Gheorghe Rado
  • În anul 1956, pentru activitatea sa, inginerul Vladimir Novițchi a fost distins cu Premiul de stat.                                                                                                  MEMORIA SĂ ÎI FIE BINECUVÂNTATĂ ! 

 

Surse: 

https://ro.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Noviţchi;

http://www.virtualarad.net/orizont_aviatic.  (Nr. 16, Februarie 2004); 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *