Visele Nu Au Termen Limita
publicitate
Stiri
Prima nuntă cu mașină decapotabilă la Reghin a avut loc în urmă cu 90 de ani !

Astăzi municipiul Reghin are circa 18.000 de maşini înmatriculate însă în perioada postbelică, interbelică şi după al Doilea Război Mondial autoturismele în oraş constituiau un lux şi puteau fi numărate pe degete. Făcând o călătorie de poveste în timpul acelor…

Florea-Bogdan-seful-de-campanie-al-lui-Octavian-Goga-fara-de-care-poetul-nu-devenea-deputat-de-Reghin-SmallAstăzi municipiul Reghin are circa 18.000 de maşini înmatriculate însă în perioada postbelică, interbelică şi după al Doilea Război Mondial autoturismele în oraş constituiau un lux şi puteau fi numărate pe degete. Făcând o călătorie de poveste în timpul acelor vremuri am aflat din „cutia cu amintiri” a celor mai vârstnici reghineni că în epoca de glorie şi înalţare a Reghinului Săsesc existau şi aici, elite care deţineau automobile, care le-au sporit influenţa şi puterea.

Unul dintre aceștia a fost cu siguranță ing. Florea Bogdan (1876-1965), fost prefect, deputat, fondator de ziar, constructor-topograf și nu în ultimul rând, omul care în urmă cu 100 de ani înființa la Reghin primul liceu românesc. Conform unei fotografii de epocă de acest personaj extrem de popular din Reghin în perioada interbelică se leagă și prima nuntă românească cu mașină decapotabilă din oraș. Ceremonia  a avut loc în anul 1929 la reședința vilei ing. Florea și a Elenei Bogdan unde s-a căsătorit fiica lor, profesoara Delia Bogdan cu antreprenorul Ilieșiu Coriolan, directorul Fabricii de chibrite din Cluj. Mireasa a fost dusă în stil aristocratic la biserica greco-catolică din oraș la bordul unui Ford decapotabil de către șoferul Nicolae Pădureanu în fața altarului unde cuplul și-a jurat credință veșnică în fața protopopului Ariton Popa.


Mașina era a inginerului Florea Bogdan care s-a căsătorit în anul 1903 cu Elena, fiica profesorului Petru Tofan de la gimnaziul greco-catolic român din Năsăud. După naşterea copiilor Romul şi Delia, familia Bogdan s-a mutat la Reghin. Aici a deschis primul birou tehnic de inginer liber profesionist după ce a absolvit în anul 1899 la Budapesta cursurile Facultatii Politehnice ,,Regele Iosif”.

În 1912 a înfiinţat în oraş Banca Poporală ,,Cerbu” şi şi-a cumpărat şi primul automobil, un Ford după cum scria in memoriile sale ,,câstigat cinstit construind biserici, şcoli comunale şi particulare, făcând măsurători terestre, comasări, parcelări, expertize şi altele, muncind ziua-noaptea ca la bătrâneţe să vină netrebnicii satelor să mă deposedeze de tot rodul muncii mele de o întreagă viaţă, să fiu muritor de foame cu o pensie de 182 de lei lunar” scria inginerul în 1957 la vârsta de 81 de ani. Deşi a înfiinţat în anul școlar 1919- 1920 primul liceu românesc la Reghin, (Liceul Tehnologic “Petru Maior” de azi) în urmă cu un secol, a fost directorul fondator al ziarului ,,Glasul Poporului” proprietarul primei tipografii româneşti şi a fost numit prefect al judeţului de ministrul Octavian Goga dincolo de evocări și propagandă ieftină marele om politic și patriot local nu are nicio statuie la Reghin. Poate la bicentenarul de 200 de ani.    

Conform biografiei reghineanului liberalii de la Casa de Pensii i-au tăiat 19 ani de serviciu pentru că nu a devenit agentul lor electoral, ajungând să moară, chiriaş în propria casă în perioada comunistă. Din punct de vedere automobilistic Florea Bogdan rămâne în istorie și pentru curajul suprem de care a dat dovadă în 1926 pe vremea când era Prefect al Judeţului Mureş, atunci a condus un Buick pe „pană” la primirea în judeţ a Reginei Maria la Sovata.  Astăzi în casa fostului prefect din strada Mihai Viteazu nr. 105 funcționează un punct de lucru al Centrului Medical Top Med din Târgu-Mureș patronat de Adriana și Florin Gomotîrceanu. 

”Istoria este cea mai frumoasă, poveste și farmecul reînnoit al istoriei constă în faptul că niciodată nu știm totul ” să îl citez pe istoricul Adrian Cioroianu.

 

 

 

About the author

Related Posts

Leave a comment